Jak na krizové řízení podniku

Ocitli jste se v situaci, kdy je finanční stabilita vašeho podniku v ohrožení a ptáte se, jak váš podnik v krizi řídit?


Úvěr není řešením

Nejhorší věcí, které se v zoufalství můžete dopustit, je vzít si úvěr, protože vám někdo dluží peníze. Nevěřili byste, jak často se toto děje. Udělejte všechno pro to, ať vám odběratelé platí závazky včas. Úvěr může na první pohled vypadat jako lákavé řešení, avšak velice pravděpodobně vám způsobí další finanční problémy.


Hledání ztracených peněz

Druhou z největších chyb, kterou můžete v rámci krizového řízení podniku udělat, je reagovat na finanční problémy plošným zdražením. „Chybí nám milion. Abychom se dostali ze ztráty, musíme komplet zdražit,“ napadá často podnikatele.  Proč ale ten milion chybí? Kde ty peníze tečou? Jak jsme se do této situace dostali? Tyto otázky by neměly zůstat bez odpovědí.


Analyzujte každý segment vašeho podnikání a zjistěte, kde přesně dochází ke ztrátám a proč.


Zvyšování cen

Poslední dobou se hodně mluví o náhlém zdražení potravin a neetických maržích. Mohou za to zemědělci, kterým meziročně vzrostl zisk o 142 %, nebo řetězce? Je to podobné, jako kdybychom moralizovali o tom, kdo před časem neúměrně zvednul marže na benzínu, naftě nebo energiích a kdo si na tom nejvíce polepšil. Je to celospolečenský stav? Je to kartelová dohoda?


Jak na zdražování reagovat

Rozhodně nejsem typ kapitalisty, který by obhajoval prodej litru vody žíznivým lidem na poušti za 1 000 Kč, ale stěžování nám nepomůže. Spousta lidí je teď překvapených, co se to s těmi cenami děje. My už to ve firmách, které řídíme, vidíme více než rok. Vstupy dramaticky zdražily, vždycky ale chvilku trvá, než se to domino efektem dostane až ke koncovému zákazníkovi, který to ve finále zaplatí. 


Určitě se najde spousta podnikatelů, kteří se situace snaží využít a zkoušejí vyšponovat ceny až na maximum, které zákazník skousne. Obrana proti tomu není stěžování si ani regulace. Pokud spotřebitelé nebudou daný výrobek za vysoké ceny kupovat, cena velmi rychle klesne. Což už se ostatně u spousty věcí začíná dít. Každý z nás má možnost prioritizovat a hledat alternativy. A hlavně, usilovně pracovat na zvýšení vlastního příjmu. 


Důležitost komunikace

I když v dnešní době můžete spoustu věcí vyřídit online, velký byznys stále zůstává založen na osobním setkávání, a v při krizovém řízení podniku to platí dvakrát tak.  Nejvíce mil mají nalétáno právě nejlepší obchodníci světa, a to ne kvůli tomu, že by je bavil život v letadle. Obchod se dělá face to face a na tom ani moderní technologie nic nezměnily. Osobní setkání a důvěra jsou pro úspěch v podnikání nezbytné. Pokud se ocitnete v situaci, kdy je třeba změnit ceny u vašich klíčových zákazníků, nechte emaily a telefonní hovory stranou a domluvte se na osobním setkání.


  • Svým obchodním partnerům se situaci nebojte vysvětlit. Ukažte jim čísla, kde se firma nachází.
  • Menším zákazníkům, kteří jsou ztrátoví, klidně zavolejte nebo napište. Pokud někdo odpadne, nedá se nic dělat. Vždycky se najdou kamikadze, kteří budou podstřelovat cenu. Nesoutěžte s nimi nebo je doprovodíte do propasti zapomnění.

Jak podnik vyvést z krize

Klíčem k úspěchu v podnikání je akce. Hledejte řešení a aktivně pracujte na zvýšení svého příjmu. Nejlepším způsobem, jak vyjít z krize podniku, je podnikatelským duchem a úsilím posouvat vaše podnikání vpřed.


Z krize jsme pomohli již stovkám firem. A rádi pomůžeme i vám.


POPTAT NEZÁVAZNOU SCHŮZKU